جستجوی پیشرفته               
 
هوش مصنوعي چيست؟

هوش مصنوعي Artificial Intelligence تکنيکي براي خلق کردن ماشينهاي است که قادر به فکر کردن بدون نياز به انسان ها مي باشند. يک ماشين تنها در صورتي به عنوان يک AI شناخته ميشود که از يکسري قابلتهاي خاص برخودار باشد. يکي از اين قابليتها داشتن شناخت از وجود خود و يا sentient بودن است. اين بدين معناست که ماشين از وجود خود آگاه باشد. هر انسان به طور طبيعي از حضور و وجود خود آگاه است اما هنوز مدرکي دال بر sentient بودن حيوانات در دست نيست. تا کنون ماشيني که توانايي درک از خود را داشته باشد خلق نشده است اگر چه يک گروه از دانشمنداني که در حال انجام يکسري ازمايشات بر روي رباتهاي زنده ((living robots اي که به گونه اي طراحي شده بوده اند که به طور مستقل فکر کنند، بوده اند ادعا کرده اند که يکي از ربات هاي آنها به نام گک (Gaak ) تلاش کرده است تا از محل زندگي خود فرار کند.
 اين ربات که در آزمايش “survival of the fittest” (زنده ماندن قويتر ها) شرکت داشته، سعي کرده تا از يکي از مبارزات روزانه اش بگريزد. گک ابتدا در کنار يک ديواره شروع به حرکت کرده و سپس پس از يافتن يک حفره به بيرون خزيده است اما هنگام فرار در يکي از اتوبانهاي نزديک محل آزمايش توسط يک اتومبيل از بين رفته است. اگرچه اين حادثه ميتواند نشانگر هوشمند بودن اين ربات باشد اما دليل قاطعي براي اثبات اين موضوع نيست.
 
آزمايشي براي تشخيص هوشمند بودن ربات ها:
“turning test” نام آزمون بين المللي است که توسط آن هوشمند بودن يک ماشين مورد آزمايش قرار ميگيرد. اين آزمون بعد از Alan Turning، نابغه رياضي که براي اولين بار اين روش را پيشنهاد کرد اينگونه نام گرفت. در اين تست 2 نفر (ََA و B ) در يک اتاق در بسته نشسته و نفر سوم (C ) در خارج از اتاق قرار ميگيرد. نفر اول A سعي ميکند تا نفر سوم را در مورد جنسيت خود (ربات يا انسان بودن) گمراه کند، در حالي که نفر دوم B تلاش ميکند تا به نفر سوم C براي شناختن جنسيت نفر اول ياري دهد. ترنينگ پيشنهاد کرد که جاي نفر اول با ماشين تعويض شود. در صورتي که آن ماشين بتواند همواره نفر سوم را مانند يک انسان فريب دهد آن ماشين احتمالاً هوشمند است.

AI هاي متخصص:
اين نمونه از نرم افزارها براي انجام يکسري کارهاي تخصصي طراحي شده اند و به طبع از قابليتهاي بالايي نيز برخودار ميباشند. اينگونه برنامه ها معمولاً به يک بانک اطلاعاتي بسيار وسيع مجهز ميباشند که آنها را قادر به پاسخگويي به سوالات کاربران ميسازد. در حقيقت اين برنامه ها براي رشته هايي مانند پزشکي، مهندسي و... طراحي شده اند و وظيفه آنها ذخيره سازي اطلاعات مفيدي است که به خاطر سپردن آنها توسط انسان بسار دشوار ميباشد، اگرچه اينگونه برنامه ها از يک اشکال پايه اي رنج ميبرند. تا زماني که سوال مطرح شده توسط کاربر در محدوده اطاعات ذخيره شده در آنهاست هيچ مشکلي پيش نخواهد امد اما ظعف آنها هنگامي پديدار ميشود که سوال مطرح شده کمي خارج از حوزه اطلاعاتي آنها قرار گيرد که در اين صورت اينگونه برنامه ها به کلي از پاسخ گويي به سوال درمانده خواهند بود. اين ناتواني از آنجا ناشي ميشود که اين دسته از برنامه ها توانايي generalization يا عموميت دادن را ندارند.

منظور از generalization و يا عموميت دادن چيست؟
منظور از generalization توانايي خلق کردن اطلاعات جديد بر اساس اطلاعات قديمي است. تمامي انسان ها از اين توانايي برخوردار هستند اگرچه ماشين ها به طور کامل و همانند انسان چنين توانايي را ندارند. براي درک بهتر موضوع به اين مثال ساده توجه کنيد: جان در يک کمپاني کار ميکند. در محل کار او کابلهايي وجود دارد که توسط يکسري اشکال خواص علامت گذاري شده اند و نشانگر اين موضوع هستند که اين کابل ها حامل برق ميباشند. جان در محل ديگري يکسري کابل با علائم مشابه را مشاهده ميکند و نتيجه ميگيرد که اين کابل ها نيز حاوي جريان برق هستند.

Neutral nets چيست؟
Neutral nets مدل رياضي مغز ميباشد که در حقيقت همانند مغز موجودات زنده عمل ميکند اما بر خلاف ساير AI ها بر مبناي منطق طراحي نشده است. مبناي ساختاري Neutral nets در حقيقت گروهي از neurones (سلول هاي عصبي) ها هستند که با هم در ارتباط ميباشند و داراي بار رياضي هستند. اين گونه سيستم ها قادر به يادگيري از تجربيات خود هستند و اين باعث ميشود که آنها تا حدودي از توانايي generalize کردن برخوردار شوند و اين يکي از مزاياي اين گونه سيستم ها ميباشد. Neutral nets دي کنار مزايايي که دارد از معايبي نيز برهستند. براي مثال براي آماده کردن آنها به کار و وقت بسيار زيادي نياز است زيرا اينگونه سيستم ها قبل از به کار گرفته شدن بايد آموزش داده شوند. آنها از برخي جهات به کودکان شباهت دارند و هر مطلب بايد چندين بار براي آنها تکرار شود تا آن را بياموزند.

 AI در بازي ها:
 AI در بازيهاي کامپيوتري معمولاً در نقش دشمن و يا متحدين شما ظاهر ميشود. در برخي موارد طراحان بازي ترجيح ميدهند تا بيشتر بر روي بالا بردن گرافيک بازي سرمايه گذاري کنند تا AI و اين موضوع باعث ميشود که بازيکنان خبره به راحتي AI را شکست دهند و يا در برخي موارد از آنجايي که AI به کدهاي اصلي بازي دسترسي دارد با تقلب بازي را برده و موجب عصبانيت کاربر مي شود.


منبع : www.netfirms.com

صفحه اصلی | پروژه های آماده  | ورود به سایت | عضویت | سفارش پروژه | ارسال پروژه | معرفی سایت به دیگران با SMS | تبادل لینک | توانایی ها | تماس با ما 
کلیه حقوق متعلق به سایت IranProject.Ir می باشد ، استفاده از مطالب و پروژه های سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.